zondag 2 september 2007

Meeeeeeeeeerrr nieuws

Haaaaaj iedereen! Hier weer eens een berichtje uit het verre Dominicaanse! Ondertusse heb ik weer veel meegemaakt en wil ik dat natuurlijk ook allemaal aan jullie vertellen! Ik heb nu een weekje school achter de rug, maar de andere dagen ginge er spijig genoeg iets anders aan toe dan de eerste. De meeste dage heb ik les van half 8 tot 1, uitgezonderd donderdag want dan heb ik tot 2u les. Vrijdag moge we al om 11u naar huis (yez yez lekker vroeg!). Het voornaamste da ze in de klas doen is hun les opzegge. Bijna elk uur gaat er zo aan toe en als je nie versta wat ze zegge is het wel een beetje saai. Ik hou me dan vooral bezig me briefjes schriijve naar m'n schatje! Als huiswerk moete de leerlinge vanalles opzoeke over een onderwerp en de volgende dag moete ze het dan mondeling voor de klas brenge. Soms moete ze voor de klas gaan staan, bij andere vakke moge ze gewoon recht naast hun stoel gaan staan. Ze staan daar dan alles af te rammele zonder na te denke en meestal luistere de leerlinge in de klas er ook nie naar. Het gebeurt zelfs da de leerkracht ondertusse me een andre leerlinge aant babbele is en degene die mondeling doet raast dan nog steeds maar door. Mij lijkt het enigzinds vrij onzinnig om zo de hele dag lessen te volge want veel leer je er nie van bij. Donderdag en vrijdag hebbe we ook sport. Hier wil da zegge: degene die wille moge baskette of volleyballe, degene die nie wille moge gwn aan de kant zitte en babbele. Donderdag ware er zelfs meisjes die over de school ijsjes ginge hale onder de LO les en de leerkracht zei er gwn niks van! Mijn uniform is voorlopig nog steeds in de maak bij de naaister maar als ik het heb zal ik zeker een foto make! Smorgens als je de klas binnekomt wordt er ook altijd gebeden. Iedereen moet dan rechtstaan en meedoen. Degene die dan nog nie in het klaslokaal gearriveerd zijn moete buite wachten want het is onbeleefd om tijdens het gebed naar binne te kome. Meestal staat er dus amper een halve klas te bidde want het gebeurt vaak da er leerlinge te laat kome, waar ook weer niets van gezegd wordt door de leerkrachte! De directeur van de school is zo nog een echt nonneke me een kleed, kruisje en kapke wa eigelijk wel grappig is! Genoeg nu over school, want ik doe hier natuurlijk ook nog een hoop andere dingen!

Donderdag ben ik me Paola naar de polio gegaan. Hier wordt in de namiddag volleybal en basket gespeeld. Paola speelt hier volleybal en ik was meegegaan om te kijke, nie om te spele! (die van mijn klas wete hoe óngelooflijk graag ik volleybal doe en hoe goed ik daar ook in ben ;-) ) Ik heb daar ook 2 jongens lere kenne die allebei kei goed engels sprake! Aja over de jonges hier die zijn dus echt kei kei lelijk! Ze moete allemaal kei korte hare hebbe want lang is nie ordelijk genoeg! Mijn gastzus Natacha dacht toen ze mijn foto's zag da onze mats een meisje was, ze vroeg zo heel serieus: "What's your little sisters name?" Ik moes natuurlijk kweeeeeeeeeeet nie oe hard lache en zij begreep nie waarom!

Er is ook een meisje in mijn klas die nog in New York gewoond heeft en dus ook goed engels kan. Zij wist mij te vertelle da er hier eigenlijk kei veel racisme is. Niet tegenover blanken, maar tegenover de mense van Haïti. Zij zien echt pikzwart en zijn drekt te herkenne tusse de dominicane die veel lichter zijn. Ze vertelde da ze altijd zegge da die mense beter in Haïti kunne blijve, da ze stinke en ze noeme ze ook "monkeys". Daar was ik eigelijk wel een beetje van geschrokke, want ik dacht da hier totaal geen racisme zou zijn. Ook is er door da meisje een groot misverstand in de school aan het licht gekome. Ik moest hier na 3 dage school al hele tekste in spaans vanbuite lere om zo voor de klas op te zegge zoals de andere leerlinge. Ik zei da ik da onmogelijk kon omda ik geen woord spaans spreek en er het nut ook nie van inzie. Hier thuis zate ze ook de hele tijd te zegge da ik moest studeren. Wa bleek nu? Zowel mijn familie, de andre leerlinge én de leerkrachte dachte da ik hier ben om te studeren. Da ik mijn zesde jaar hier kom doen en het dan niemeer in België moet doen. Ze dachte dus ook da ik alles moest meedoen zoals de andere en da mijn punte heel belangrijk zijn voor in België, niet dus! Kheb da engelstalig meisje dan maar verteld da ik mijn diploma al heb en volgend jaar ga verderstudere en da het voor mij veel belangrijker is om de taal te lere, de cultuur, ... dan hier zitte te studere hele namiddagen lang, want daarvoor ben ik echt nie naar hier gekome! Ik hoop da de leerkrachte da nu begrijpe want ik kon het ze zelf nie zegge, ze spreke immers geen woord engels!

Maareeuuhh.. Hier eindigd mijn berichtje weer al want ik wil nu verder tippe in een nieuw kleurtje :-P

Adíos mis amigos! Mucho besitos! XxXx

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Elise,

We houden uw verhalen goed mee in de gaten, zodat we weten wat je ginder allemaal uitspookt.
Het is kei tof dat ge regelmatig iets vertelt. Ik heb vandaag voor de eerste keer Silvana ontmoet op school deze morgen. Het lijkt me ook wel een tof meisje. Ik hoop dat je je daar reuzegoed amuseert en dat je ons af en toe een pittig verhaaltje neerschrijft. Veel plezier de komende dagen,... Groetjes van Tante Wendy, Nonkel Patrick, Steffi en Nick.

Anoniem zei

Heey Elise

Haha, wel grappig dat ze dachten dat je naar de DR was gekomen om te studeren, haha :-). Maar ik hoop voor u dat ze nu eindelijk snappen dage daar bent om heel wa andere redenen. Ik heb Sylvana intussen ook al gezien, ziet er echt een leuk meisje uit. Als je haar langs achter bekijkt, zou je zeggen dat jij het bent :D

Liefs
Wendy

Anoniem zei

Hallo,
Ook hier vanuit Waddinxveen lezen wij jouw belevenissen mee.
Doe je heel wat ervaring op daar.
Je voelt je er al als een vis in het water. Wensen wij je nog een heel fijne tijd toe en je weet op afstand volgen wij je.

Groeten, Hans en Henny