dinsdag 4 september 2007

Santo Domingo

Hoi hoi hoi!

Zondag ben ik voor de eerste keer naar de hoofdstad Santo Domingo geweest. Om kwart na 6 kwam mijn mama mij wakker make en zei ze da we om half 8 aan de bus moeste zijn. Toen had ik wel ff iets van: tis zondag kwart na 6 EN IK MOET UIT MIJN BED? Viel wel eventjes tegen. Ik dan maar opgestaan en om half 8 zat ik me Karina in de bus op weg naar Santo Domingo. Het was een rit van anderhalf uur maar da vond ik nie erg want ik vond het wel leuk om naar buite te kijke waar we overal langsrede. Soms echt van die hele hele kleine dorpjes me allemaal houte krotjes en arme mensen erbij.. Was wel erg om te zien. Anderhalf uur later kwame we dan aan in Santo Domingo. Daar moeste we nog nen taxi pakke om naar onze bestemming te gaan. Wohoooow da was echt kweeeeeeet nie oe grappig! Kwas blij dak daar maar 10 minuutjes in moest zitte want amai. De taxis in Santo Domingo zijn kei oude auto's die meestal half uit mekaar ligge. Ik heb er zelfs ene zien rijde zonder bumper en een heel gat in zijn voorruit! Ook kruipt iedereen daar zomaar in die taxi ook al is die vol. Wij zate me 5 vanachter en vanvoor zate ze me 3. Die taxichauffeur hing dus half uit zijn raam omda ze anders er nie allemaal inkonde! Ik zat daar kei hard te lache in die auto maar niemand begreep natuurlijk waarom! Toen we uit de taxi kwame ginge we naar de universiteit. Karina volgt daar elke zondagvoormiddag engelse les. Tot mijn verbazing was het totaal anders dan in mijn school hier. De leerkracht was ne jonge kerel van 23, alle leerlinge hadde handboeke en werkschrifte en er stond zelfs ne radio om fragmentjes te late hore. Het engels was wel kei gemakkelijk maar de leerkracht kon echt heel goe lesgeve, vele beter als de leerkrachte in de gewone school. Hier was het echt zo me tekste leze, vrage oplosse, oefeninge make, ... Er werd iets nuttigs gedaan! In die klas van engels heb ik ook een heel leuk meisje lere kenne en ze vroeg of ik volgende week ook weer meekwam! Wsl wel maar da zulle we zondag zien. Na de Engelse les ben ik me Karina nog naar de Pizzahut gegaan. Hmmmmmmmmmmmm was echt smullen! Daarna ware we ook nig ne MC Flurry gaan hale bij de MC Donnals en was ik echt overete --> gevolg: Elise was mottig voor de rest van de dag en had ook enorme buikpijn! Na de MC Donnals wouwe nog naar het strand gaan kijke, maar er barstte ineens een onweer los dus zijn we maar trug naar de bus gelope. Onderweg werd ik echt de hele tijd aangestaard en riepe we steeds Americana Americana! Maar ik heb er gwn nie op gereageerd.

Maandag heb ik ook voor de eerste keer Frans gehad op school. Man man da was echt lache! We ginge regelmatige werkwoorden vervoege in de tegenwoordige tijd en daar hadde de meeste leerlinge al moeite mee. Toen moeste we ook een paar oefeninge make en zelf zinnetjes verzinne. Natuurlijk kwam iedereen naar mij en Marieme om de vertaling van woorde te vrage! Toen heb ik maar gezegd "Je ne suis pas une dictionnaire pour vous!" maar da verstonde ze natuurlijk nie. Die leerkracht zijn Frans was ook wel een beetje beschamend! Die schreef de hele tijd foute op het bord zoals achèter, ècole, nous mangons en J'écoute de la musique. Ik en Marieme zate daar echt allebei van heeeeee komaan die leerkracht schrijft gewoon foute op het bord! Toen hij langs mij wandelde en in mijn schrift keek kreeg ik te hore da het nie école was, maar ècole en ook écouter DE la musique in plaats van écouter la musique. Natuurlijk kon ik het nie late om te zegge datta van mij WEL juist was en da van hem niet, oepsie had ik beter nie gedaan. Die leerkracht moet mij en Marieme nu helemaal niemeer omda hij doorheeft da ons Frans beter is dan hetzijne! Maarja maakt niks uit mijn punte zijn hier toch nie belangrijk! En we zulle nog vééél kunne lache onder de les Frans!

Aja nog iets! We hebbe dus pas ontdekt da er een misversand gaande is tusse AFS en de school en mijn en Mariemes familie! De school en de families denke da wij hier zijn om te studere en da onze punte heel belangrijk zijn voor in België (totaaaaaaaaaal niet!) Het gevolg is dus da we nu al keiveel moete lere in het spaans terwijl we er niks van snappe! De derde dag moest ik al nen hele tekst in het spaans vanbuite lere en opzegge voor de klas maar ik zei tege Karina da ik nie van plan was da te doen en da ik da ook nie kon! Toen zei ze da het heeeeeeel belangrijk is om goede punte te hebbe! Ik heb dan geprobeerd uit te legge datta voor mij nie zo is maar ze begreep er wsl nog nie de helft van. Bij Marieme was het net hetzelfde. Bij haar thuis zei haar familie ook de hele tijd da ze moet studeren studeren en nog eens studeren! Hehe ik heb hier echt wel wat beters te doen! Spaans lere bijvoorbeeld! En da gaat me nie lukke door tekste vanbuite te lere waarvan ik nie eens weet wa erin staat :-S ! Wel erg vervelend want tege de leerkrachte kunne we het ook nie zegge -> ze spreke geen woord engels! Kheb daarom maar een mail gestuurd naar AFS Vlaanderen en AFS in de Dominicaanse, is benieuwd hoe snel ik een reactie krijg! Hopelijk duurt het nie te lang want ik heb echt geen zin om nog tekste uit mijn hoofd te lere. We zulle wel zien...

Aja Paola da is dus de nicht van Karina, dus nu wete jullie dad ook al weer!


Heeeel veel groetjes en tot de volgende!

Kus Kus Kus xxx Elise


(P.S. mijn fotos kome zo snel mogelijk online, momenteel lukt het me alleen nie om de image resizer aan de praat te krijge om mijn foto's te verkleine!)

3 opmerkingen:

Unknown zei

Elise, ik kreeg van je ouders een afgedrukt exemplaar van je eerste schooldag. Dit vind ik wel leuk om in het Allegaartje te zetten. het gemakkelijkste is om dit digitaal te doen,maar ik krijg je oudere berichten niet open....kan je die eens doorsturen?
heb jij ook adressen van de studenten uit de kempen?
een foto van jou en je school, in uniform, of zoiets zou leuk zijn! stuur die mee als dat lukt
els.allegaartje@gmail.com

Anoniem zei

Alweer ik...

Ik zit al vól ongeduld te wachten op die foto's :-)

En voor de rest blijf ik rustig uw avonturen lezen.

Hier is voorlopig geen nieuws bij mijn weten... maar wacht tot het weekend gepasseerd is en Retie Kermis bezig is. Mmoehaha... Mojito, here I come!!!

Kuzz

Evelien x

Stefanie zei

Hey, ik heb juist u foto's is bekeken. Ziet er daar wel leuk uit. Nu heb ik ook een beter beeld over hoe het er daar uitziet en hoe familie eruit ziet.

Gisteren was dus dag 1 van retie kermis. Het was wel tof, hebben het rustig gehouden! Morgen gaan we wss naar de karaoke avond. En donderdag ist cocktailparty dus zullen we wss nog wel is goed doorgaan! Ik zal nog wel een verslag uitbrengen as Retie kermis gedaan is. Maar ga u nu laten. Nog veel plezier daar!

Groetjes Stefanie
-xxx-