zondag 23 september 2007

Al weer ff geleden

Reden te meer om hier noggis een berichtje achter te laten! De voorbije dagen heb ik zowel heel erg goeie als minder goeie ervaringen gehad. Vorige week zaterdag is de papa van mijn mama hier gestorven, grootvader van de familie dus. Hij lag al een paar weken in het ziekenhuis en zijn toestand werd er alleen maar slechter op. Een uur nada hij zaterdag gestorven was, had de hele familie zich al verzameld bij het huis van de grootmoeder. Iedereen was daar echt kei hard aan wenen en ook de hele tijd vanalles aant roepe en krijse en het spaans. Ik denk da er wel een stuk of 100 mensen zijn langsgekomen die avond om hun steun te betuigen aan de familie. Er was ook ne jongen die echt ne hele goeie vriend is van mijn familie. Hij is de oudere broer van Alex in mijn klas en hij heeft zowa de hele avond me mij zitte praten. Was ik wel blij om want ik voelde me best wel raar toenik de hele familie zag wenen de hele tijd. Hoelang mijn familie daar gebleven is weetik nie, omdat ze mij tege 12u snachts naar huis hadde gebracht omda ik echt heel moe was.

De volgende dag moeste we in de voormiddag naar het funerarium. Iedereen moest gekleed zijn in het zwart-wit. Ook daar was de hele familie de hele tijd aant wene en ik voelde me echt "out of place" die dag. Toen de ambulance arriveerde en ze de kist naar binnen brachten was het precies of iedereen gek werd daar. Ik was blij toen mijn papa naar mij kwam en vroeg of ik liever naar huis wou gaan. Thuis heb ik geholpen broodjes te smeren voor na de begrafenis. Kon ik toch nog iets nuttigs doen om de familie te helpen :-) In de namiddag was de begrafenis maar daar moest ik nie mee heen en da was wel een opluchting voor mij.

Woensdagnamiddag was er een nog een plechtigheid bij de grootmoeder thuis. Hier waren ook weer heel de familie en ook vele kennissen. Heel veel volk dus. Na school heb ik toen weer heel veel broodjes moeten smeren voor na de ceremonie. Hier werd een soort van dienst gegeven en er werd ook veel gezongen. Daarna was er koffie en broodjes voor iedereen. Hier heb ik ook wa meer mensen van mijn familie ontmoet. Vooral nichten en neven en ze zijn echt allemaal superlief :-) Er waren 2 nichtjes, een tweeling, van 10 jaar oud en die zaten echt de hele tijd mijn haar te kammen en rond mij te hangen. De ene zei da ze in juli mee naar België gaat en ze daar mijn zusje gaat zijn. Vond ik wel keilief! Savonds ben ik ook mee naar de kerk geweest me mijn mama, grootmoeder, tante en een paar neven en nichten. Daar heb ik wel ogen getrokke want de kerk hier is echt zooooooo anders als in België! Er wordt veel meer gezongen en dan klappen, wuiven en dansen de mensen de hele tijd. Tis echt een heel vrolijke bedoening! De pastoor was zelfs mopjes aant make op een gegeven moment want iedereen in de kerk moest kei hard lachen :-D Da vond ik wel zalig, kunt ge u nie voorstellen bij ons! Ook hier gaat echt iedereen naar de kerk. Oudere mensen, maar ook gewone mensen van middelbare leeftijd, kinderen en kheb er zelfs een paar man van mijn klas tegengekome!

De school is nog altijd heel erg saai, maar aangezien mijn spaans goed vordert kannik al wa meer babbelen tijdens de lessen! Een paar dagen geleden hadde we geschiedenis en das echt het saaiste vak hier. 2u aan een stuk moet iedereen een voor een rechtstaan en hun les aframmelen. De leerkracht is echt kei streng en ge moogt ook nie babbele tijdens haar les dus het is heeeeeel erg saai om 2u naar die leerlinge te luistre terwijl ge er geen zak van verstaat! Meestal schrijf ik dan briefjes naar mijn schatje of leer ik een beetje spaans me mijn schriftje en woordenboek :-). Vrijdag hadde we een test van lengua española en natuurlijk had ik daar niks voor geleerd! Ik verstond niks van de vragen en toen zei de leerkracht da (ik ben haar naam vergeten) mij mocht helpen door de vragen te vertalen. Ze heeft een paar jaar in New York gewoond en spreekt natuurlijk vloeiend Engels. Ze heeft toen de vragen vertaald en natuurlijk ook meteen de antwoorden erbij gegeven haha echt zalig :-P Natuurlijk heb ik een paar vragen ope gelate omda het anders teveel zou opvallen! Ze heeft mij ook vanalles verteld over het schoolsysteem hier da ik wel erg shockerend vond. Ze vertelde da hier de rijke ouders geld betalen aan de leerkrachte zoda die hun kinderen goeie punte geven! Als u ouders da nie doen en de leerkrachte u nie echt moete kunt ge nog zo hard lere als ge wilt, ze zulle u geen goeie punte geven. Op het einde vant jaar worde al de punte samegeteld en ook daar wordt vaak gefoefeld. Erg shockerend als ge weet da de directrice dit doet en ze er echt een braaf nonneke uitziet! Blijkbaar is ze da dus nie. Aja der zijn dus ook 2 jongens in mijn klas die priester wille worden en ook 2 meisjes die non wille worde! Oh my god ik had echt iets van wauw da kunt ge u ook nie voorstelle bij ons!

Mijn vrije tijd breng ik ook al wa actiever door dan de voorbije weken! Ik ga hier elke avond joggen in de weggetjes waar het zo groen is (staan fotos van op mijn site). Ook ben ik deze week veel op stap geweest me Erica. We zijn deze week 2 keer gaan zwemme in het openluchtzwembad en tis daar echt zoooooooo zalig! Ga ik dus nog vaak hene gaan! Soms gaan we ook gwn wa rondhange in Hato Mayor en zo hebbe we een kei sjowe bar ontdekt! Ze hebbe er de zaligste piña colada die ik ooit gedronke heb! En da voor maar 85 peso! 1 euro is ongeveer 40 peso dus de peso is hetzelfde als de oude belgische frank, makkelijk om te rekenen. In diezelfde bar kunt ge vanalle cocktails krijge van 70 tot 150 peso, super goeiekoop dus :-D Een week gelde ofzo zijn we ook ne keer gaan wandele waar het zo groen is. We kwame aan een zijpadje en ware toch wel benieuw waar da uitkwam dus wij daarin natuurlijk. Na een tijdje wandele kwame we langs een wei waar ne ouwe vent instond me een paard. Ik zei zo tege Erica. Oooh mss kan die mij wel paard lere rijde! Okeeeeeeeee ik was snel van gedachte veranderd! Die man stond daar in de wei de hele tijd te roepe en zijn broek was ope en zijne ja ge weet wel hing daar dus gwn uit te bengele (ik ga geen vieze woorde gebruike aangezien ik nie weet wie dit allemaal zal lezen :-P) Wij twee echt van woooooooooooooooow late we make da we weg zijn! Man man hier komde echt vanalles tege!

Vrijdag ben ik ook naar de Poly geweest (grote zaal waar volleybal en basket gespeeld wordt) omda er de verkiezing van Miss Hato Mayor was. Karina ging nie mee omda ze nog steeds droevig was om haar grootvader, maar ik mocht wel gaan. Er was een meisje van mijn klas, Ana Rafaele, die ook meedeed dus ginge we met de hele klas supportere! Normaal gezien begon het om 8u (volgens de kaartjes) maar het is pas om kwart na 11 van start gegaan! Heel normaal hier, de mensen hebbe echt zoooooooveeeel tijd en kijke dus nie op een uurtje (of 3) ! Ana Rafaele was wel nie gewonne, maar het was een heel leuke avond!

Nu ga ik wel afsluite want ik moet blijkbaar ergens mee heen, waar weetik nie! Bye Bye iedereen! Heeeeeeeeel veeel zonnige groetjes! (Jaja het is hier nog dagelijks 30 graden :-P)

5 opmerkingen:

Stefanie zei

Hey,

Leuk nog is iets van u te horen. Wel spijtig van dieje opa.

Vandaag hebben we eindelijk is nen warmere dag gehad, 24 graden! Ma tis de laatste wss :-(. Want dees week voorspellen ze alleen maar regen en redelijk fris! Dus ben jaloers op u 30 graden!!!

Gisteren was het dus nacht van het fuifbeest, heb ik ne voordrink gegeven... En Silvana had Corina (weet nie oft just geschreven is) bij, die is van Argentinië en die ga naart school in Kasterlee. Was ook wel een tof meisje.

Veel meer weet ik nie te vertellen, want hier ga alles zen normale gangetje... Dus ga ik u laten nog veel plezier daar en tot schrijfs!

Groetjes Stefanie
-xxx-

Ine zei

Hey Elise,
té lang geleden, kweet het, mar tis idd de meest voorkomende reden: te druk! Kheb er ondertss al 'n weekje school op zitten, al 'n weekje kot dus en kmoet toegeve da da eerste weekje best eenzaam was, nu valt het weer al 'n beetje mee... Kzie da gij ook weer heel wa belevenissen hebt meegemaakt, nie altij even leuk mar ervaringen sprokkelde daar genoeg. Kzou zeggen: sprokkelt er nog maar veel en amuseert u ginder he, vooral op't school enzo ;-).

Superveel groetjes, Ine.

Anoniem zei

Hey zus,
eindelijk kan ik nog is een berichtje plaatse!! Had het in Tunesië ook geprobeerd, maar daar wou het maar ni lukke!
Ook leuk dat er al zoveel foto's online staan!!
En u Spaans begint precies al wel te lukke :-)!
Ja, hier is dus alles weer z'n normale gangetje aant gaan. Weer in Gent, veel rege en twordt alweer heel frisjes hier, brrrr!
Oh, en ben me gitaarlesse begonne :-)! Wel leuk, maar nog heeeel gemakkelijk nu...

Veel groetjes!
-xxx-

Anoniem zei

Dag Elise,

Man, man, man wat een ervaring. Als ik zo je berichtjes lees, valt het me op dat je er toch wel een leuke tijd hebt ook al moet je in het begin toch wat wennnen aan alles waarschijnlijk! Ik had eens een vraagje: zou je voor de kersteditie van de Clare Kijk (schoolkrantje SCC) een mail willen sturen waarin je wat vertelt over je verblijf tot hier toe? Dat zou echt super zijn! Kun je er ook een foto bij steken, of zal ik dan die van jou in je mooie schooluniform nemen? Je ziet maar! Ik hoop dat je dit wilt doen en voor de rest zou ik zeggen: Diviértete muchísimo y disfruta de esta oportunidad!! Mijn mailadres is grietwens@sintclara.be! Heel veel groetjes van alle leerkrachten hier!

Griet Wens

Anoniem zei

Hoi Elise,

Ben weer helemaal bij gelezen voor eventjes. Ja, ander land andere gewoontjes. Ieder uit zich anders na een sterfgeval, dat blijkt wel.
Verblijft onze dochter in Cuba momenteel. Die kan ook weer even aan een andere cultuur ruiken.

Groeten, voor de 3e maal, van Hans en Henny